Pellisprickens Blogg

Direktlänk till inlägg 2 juni 2009

Dag 2 Rallylydnad med sjuk hund

Av Kerstin - 2 juni 2009 23:23


***  OBS***   Ny omröstning! 

Efter att en tid haft en Rozz som matstrejkat men flitigt ätit gräs för att få kräkas så var vi i dag till Vetreinär med honom.


Det var som jag misstänkte, han har magkatarr! Så nu äter han, liksom vi människor, syreneutraliserande medesin -:) Fick byta foder oxå till skonsammare sort.....

Dessutom blev vi ordinerade en DAP.


Det är feromoner som ska verka lugnande för hundar. Vi fick (köpa) en liten grunka som man pluggar in i vägguttaget och så sprutar den ut lite med regelbundna intervall
Feromerna är liknande de som tiken avger till sina valpar

Vi pluggade in denna dosa genast vi kom hem och efter 5 minuter såg vi hur Rozz gick ner i varv.


Straxt sov han på golvet trots att jag höll på med matlagning (omöjligt förut)
Hela dagen har han varit en helt annan hund, hur lugn som helst.

Denna dosa ska sitta där och avge sina freoner en månad sedan ska det finnas ett halsband man kan fortsätta med...
Viktigt var att fullfölja tiden så hunden hittar sitt bekväma avstressade jag innan man tar bort det.

Helst ska man ha tillgång till detta ett tag till i oroliga situationer.
Alltid ta med när man åker bort osv... särskilt i början.


Låter som en saga men den funkar faktiskt! På båda hundarna -:)


För övrigt så har vi tagit ledigt från packningsbestyr denna vecka, gubben jobbar fom morgondagen och när han är ledig far han och hundarna till stugan och jag kommer att få besök av några nätvänner.

Det ska bli så kul ska ni veta.


I kväll var jag och Rozz iväg på kursträff 2 av 5 i Rallylydnad.
Det gick förvånandsvärt bra för honom att fatta, märks att han fått gå många kurser och har arbetslust.  

Fast oj vad skällig han var i början men jag hade ju förvarnat de andra och vi var trots allt välkommna även resterande kursdagar hi hi.

Olika är behandlingen på olika kurser vill jag lova, nu skulle jag klicka med klickern så fort Rozz var tyst och belöna, oj, oj, oj vad godis det gick åt....


Men ok, Rallylydnad var det, vi fick öva på några nya skyltar och jag har svårt med att gå in från rätt sida!  Men annars funkade det bra med Rozz, mycket arbetsvillig hund jag har.


Som avslutning byggde ledaren upp en bana till oss och vad kul det var. Först banvandring, sedan köra banan med våra hundar. (jag tror vi klarade oss bra ledaren sa åtminstone BRA)


Två gånger var hann vi alla 5 deltagare köra banan.


Jätteroligt och med skyltarna så funkade det för mig,

ingen tvekan vilken sida jag skulle vara på som tur var.

 Hade ju börjat fundera på om jag hade hjärnsläpp förut eftersom jag bara gjorde fel -:)


Tur hade vi oxå med vädret, regn hela dagen men uppehållsväder under hela kurskvällen!


Håller på att flytta min hemsida www.pellispricken.se  till one.

Det strular för jag har domänen på ett ställe och sidan på ett annat.

Men nu har sidan försvunnit från ett av ställena så jag hoppas det löser sig snart....

Så, tänkte du hälsa på mig där så är det tomt just nu.


Ja, detta med vår flytt till Karmansbo, ska kanske klargöra lite.


Vi har inte sålt vårt hus, vi har inte ens satt ut det ännu.

Vi har inte bråttom att sälja, vi tar dagarna som de kommer.

Vi ska först ha nyckeln till Karmansbo, sedan åka dit och kolla hur det ser ut, därpå kommer flytten när det passar oss.

Vi har ingen panik alls!

 
 
Astrid

Astrid

3 juni 2009 08:23

Så lilla Rozz är stressa. Skönt att det finns hjälp
Jag har nog fått världens lugnaste fröken tror jag
Hon verkar att ha kommit in våra rutiner nu så hon sover väldigt lugnt tills det är dags för henne
men går jag på toan då passar hon mig.
Förmodligen så brukar jag gå dit först när jag ska ut

http://www.astridla.com

 
Marketta

Marketta

3 juni 2009 10:24

Oj, vilken tur att vet hittade felet på han, det är ju snabbt botat. Det där DAP grejer fungerar visst på en del hundar men inte på andra, så där hade du tur att den fungerar på dina.

Rallylydnadsskyltarna eller hållarna, hade jag tänkt beställla här

http://www.nattlejonet.com/

Men det har varit så mycket utgifter hela tiden så jag har inte haft råd. 5 st kostar 400, och jag hade tänkt beställa 10 så man får till en liten bana.

Kramizzar
Marketta

http://colliekompisarna.bloggagratis.se

 
Michelin

Michelin

3 juni 2009 10:56

Låter besvärligt för den sjuka hunden, men hoppas allt bara blir bättre.
Jag har själv one.com till vår hemsida: www.vitva.se och den fungerar jätte bra.
Hoppas du själv mår bra och har hälsan i behåll. Kram

http://michelin53.blogspot.com

 
Anki

Anki

3 juni 2009 17:56

Tack för att du skrev i vår gästbok, jättegulligt! Du har verkligen en superfin blogg. Kram från Spikesmatte

http://www.staffisspike.dinstudio.se

 
Ingen bild

Emelie

4 juni 2009 19:44

Hej! det är jag som hade Rozz när han var en liten bebis, hoppas på att du kanske har lust att skicka ett mejl med lite bilder och lite info om hur han mår och så?

mvh hotmail adress är : blond_in_en@hotmail.com

hoppas du gör det!

Mvh Emelie

 
Sylvia

Sylvia

5 juni 2009 10:22

Skönt att det finns hjälp att få och att Rozz nu verkar bättre.Så bra att ni inte stressar iväg med försäljningen av huset utan tar det lugnt. Det brukar bli det bästa.
Vi är hemma i stan i detta busväder. Väntar på solen,
Önskar dig en fin helg.
Kram Sylvia

http://cobra38.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 17 januari 2015 23:35

Många ggr har vi suttit på vår terass och sagt att det skulle vara roligt att se utsikten uppifrån berget vi ser. Någon enstaka ggn har vi sett folk där uppe och att det finns en stig det har jag sett när vi åkt förbi på andra sidan berget som ligger...

Av Kerstin - 9 juni 2014 00:00

Över Nationaldagen och Pingst var vi på en liten husbilsresa i det vackra Sommarvädret. Vi åkte till Sundborn utanför Falun som väl är känt för att Carl  och Karin Larsson bodde där. Klicka på namnen om du vill läsa om dom på Wikipedia   Sundborn...

Av Kerstin - 24 oktober 2009 22:22

Pga vissa omständigheter så byter jag blogg. Nu finns jag här   http://farna.bloggplatsen.se ...

Av Kerstin - 20 oktober 2009 16:13

Saknar min bil!  På verkstad   Saknar solen!  Disigt och grått   Saknar Karmansbo! Utan bil, låst där jag är   Saknar gubben!  Ok han är ledig från i morgon och en vecka frammåt   Saknar Diana!  Min första hund, alltid min gossegumma ...

Av Kerstin - 19 oktober 2009 13:09

Ja, vad börja med om inte Vi lever och har hälsan!   Fast trötta och virriga är vi båda 2 för vi erkänner att vi har haft för mycket omkring oss sedan i Juli månad.   Vad det ska bli skönt när vi kan luta oss tillbaka och se på denna tid med ...

Presentation


Jag skriver om det som står mig närmast, min familj bestående av make och 2 hundar, mitt hem, mina pelargoner och min kolonistuga. Allt i min vardag!

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

RSS

Omröstning

Påverkas du av vädret?
 Ja, men Bara oväder
 Ja, alla väderomslag
 Ja, men bara vid vackert väder
 Ja, av värme
 Ja, av kyla
 Ja, av åskväder
 Nej
 Vet ej
 Har aldrig tänkt på det

Länkar

Feedjit

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv


Skapa flashcards