Pellisprickens Blogg

Direktlänk till inlägg 7 juni 2009

Spårning

Av Kerstin - 7 juni 2009 23:58


 Vad trött jag var i dag, verkligen dagen efter trots att ingen alkohol intogs.   Men vad gör det om 100 år. Vi hade jättekul så det var det värt.


Låg i sängen och såsade, hade inte alls inspiration till annat än knappa på datorn men maken fick mig på andra tankar.


Naturligtvis måste jag iväg och rösta, det kan man inte bara strunta i så jag fick ju lov att "lyda".


Vi tog med hundarna och efter röstningen så promenaerade jag och hundarna hem (från Barkarö) Solen sprack fram och det blev riktigt varmt och skönt och mina livsandar återvände med solen -:)


 Väl hemkommen igen så packade jag väskan med fyrklövern, vattenflaska och så åkte jag och Rozz till Dingtuna där vi skulle träffa kurskompisarna från Allmänlydnad 2. Vi skulle spåra i skogen denna sista träff som pga regn skjutits upp 3 ggr tidigare.


 Vi fick starta med att Madde tog Rozz och jag skulle gå och gömma mig i skogen. Jag sade till Madde att vi testar släppa lös han, jag tror han klarar det.
Lite nervös var jag så jag gick inte långt bort, bara det nödvändigaste avståndet ifrån min Rozz.

Så ser jag hur Madde släpper Rozz och vad gör han där i skogen bland alla viltspår?

Jo, naturligtvis, han letade ju på mig!
Det var bara att ta han i halsbandet och gå tillbaka (efter köttbullsbelöningen)

 

 Så satt vi och gosade medan de andra fick spåra med sina hundar!
Efter en stund var det vi igen och nu litade jag mera på min kille så jag gick ca 100 meter rakt fram för att därefter vika av in bland träden i skogen en 2oo meter där jag fann en stor sten som jag hukade mig bakom.


Efter en (kändes det som) evighet släppte Madde Rozz och jag kikade fram bakom min sten och såg hur Rozzen skuttade över stubbar och blåbärsris rakt mot mig. Ja, han kände genast vittring efter mig så han genade................

Framme vid stenen stannade han och såg rådvill ut, det luktar ju matte men var är hon?
Straxt därpå kikar han fram på sidan och får se mig och vilken glädje! Både för honom att klara en svår uppgift och för mig att han är så duktig!

Köttbullarna åkte fram igen och sedan gick vi till de andra....



 Före fikapausen fick vi en ny uppgift, vi skulle bygga upp ett intresse för en medhavd leknak. Jag tog fram Rozz kamptrasa från vår fyrklöverväska och ville leka med honom.
Totalt ointresserad, alla de andra hundarnas leksaker och lekar var bra mycket roligare än jag.


Så skulle vi gå (knäpp tysta) med hunden i koppel in i skogen i L- form och längst bort stanna säga "leta apport" slänga iväg leksaken Rozz tyckte nog jag var lite tokig som inte tillät honom apportera här och nu... men istället började vi gå tillbaka i samma spår...


Därpå skulle vi rikta in hunden rakt mot den platsen där den kastade leksaken låg och skicka iväg hunden med ordet Leta apport.


Rozz drog iväg, tog upp trasan i sin mun, släppte den sedan och drog en repa runt alla de andra innan han tog upp trasan och kom till mig (som nu stog intill den)

Nästa gång vi skulle göra samma övning så ..... ja jag kan väl kalla det att Rozz gjorde ett spår till de andra hundkompisarna för de nästkommande tog en repa i Rozz spår oxå...  Men visst, efter att skuttat runt ett par sekunder i skogen så togs leksaken upp- men att apportera den till matte det ville han inte. (han kan annars apport och vi lekte det senare en stund han och jag genom att jag kastar trasan med ordet Apport och han hämtar genast)

Nej, det var bara 2 av hundarna som riktigt kopplade detta Leta apport....

 


Därpå fikade vi i skogen....

Men vad tittar alla på?  De ser ju till och med lite fundersamma ut där de står och tittar


 Jo men visst! Alla tittar på Rozz, en del skrattar åt min kille tom.

Varför?
Jo han hitatde en julgran i skogen som han dansade runt med -:)


 
 
Marketta

Marketta

8 juni 2009 19:53

Vad duktig han är Rozz. Lizzie och jag har tränat lite apportering här, och annat smått och gått ute på gården.

Ja, nog hade vi roligt alltid. Hur är det med den där perlargonen förresten, kan man klippa ner den senare så att den grenar av sig, eller hur gör man? Tänkte att jag skulle försöka klara den över vintern.

Kramizzar
Marketta

http://colliekompisarna.bloggagratis.se

 
Marketta

Marketta

9 juni 2009 21:37

Nu börjar jag bli less på Pixbox. Minskade ner mina bilder till längsta sidan på 800 px. Det händer absolut ingenting. Nu har det stått i flera timmar att bilder laddas upp, och det händer absolut ingenting.

Kramizzar
Marketta

http://colliekompisarna.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 17 januari 2015 23:35

Många ggr har vi suttit på vår terass och sagt att det skulle vara roligt att se utsikten uppifrån berget vi ser. Någon enstaka ggn har vi sett folk där uppe och att det finns en stig det har jag sett när vi åkt förbi på andra sidan berget som ligger...

Av Kerstin - 9 juni 2014 00:00

Över Nationaldagen och Pingst var vi på en liten husbilsresa i det vackra Sommarvädret. Vi åkte till Sundborn utanför Falun som väl är känt för att Carl  och Karin Larsson bodde där. Klicka på namnen om du vill läsa om dom på Wikipedia   Sundborn...

Av Kerstin - 24 oktober 2009 22:22

Pga vissa omständigheter så byter jag blogg. Nu finns jag här   http://farna.bloggplatsen.se ...

Av Kerstin - 20 oktober 2009 16:13

Saknar min bil!  På verkstad   Saknar solen!  Disigt och grått   Saknar Karmansbo! Utan bil, låst där jag är   Saknar gubben!  Ok han är ledig från i morgon och en vecka frammåt   Saknar Diana!  Min första hund, alltid min gossegumma ...

Av Kerstin - 19 oktober 2009 13:09

Ja, vad börja med om inte Vi lever och har hälsan!   Fast trötta och virriga är vi båda 2 för vi erkänner att vi har haft för mycket omkring oss sedan i Juli månad.   Vad det ska bli skönt när vi kan luta oss tillbaka och se på denna tid med ...

Presentation


Jag skriver om det som står mig närmast, min familj bestående av make och 2 hundar, mitt hem, mina pelargoner och min kolonistuga. Allt i min vardag!

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

RSS

Omröstning

Påverkas du av vädret?
 Ja, men Bara oväder
 Ja, alla väderomslag
 Ja, men bara vid vackert väder
 Ja, av värme
 Ja, av kyla
 Ja, av åskväder
 Nej
 Vet ej
 Har aldrig tänkt på det

Länkar

Feedjit

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv


Skapa flashcards