Pellisprickens Blogg

Direktlänk till inlägg 3 september 2009

Ryssvägar och Rysstenar

Av Kerstin - 3 september 2009 22:31


Till salu!    Villa på Enhagen Västerås.   Foto och kontaktmail finns här

http://www.pixbox.se/alb1069575


I morgon bär det av till Västerås igen för att serva gubben under hans lediga dagar. Han målar och jag ser till att han får mat i sig så att säga.


I dag har jag lekt turist i mina nyblivna hemtrakter.
Jag har sett på mina hundpromenader en vägskylt med ett bekant namn på. Jag vet att jag varit där som ung med mina föräldrar och idag kände jag för att återuppleva lite minnen.

Jag lastade alltså hundar i bil och svängde av vid Rysstorget. Ja vägskälet kallas så....

Hela 7 km ska jag åka. Ryssvägen heter vägen som leder rakt ut i urskogen. Namnet har den fått pga att Ryska krigsfångar byggde den på 40 talet.

Jag färdas sannerligen genom vackra nejder, känns som totalt orörd natur, som om jag var ensam i universum.


 Är det inte skogstjärnar så är det sten beklädd med vitmossa i mängd, faktiskt riktigt vackert det med.


Dessemellan ser jag stora myrar, minns hur jag som barn var med mina kusiner från Eskilstuna, deras pappa älskade Hjortron och skulle alltid upp i Kloten eller Krampenskogarna och leta efter skogens guld


Snart updagas dock för mig att ensam här är jag då inte. Det står husvagnar och husbilar lite var stans. En stor camping ser jag också.


Jag färdas vidare på Ryssvägen och ser plötsligt  en skylt i skogen.  Tur det, annars hade jag missat


Detta är Rysstenen som Ryska soldater mejslat in hammaren och skäran i.


 Bredvid står en stor sten som enligt inskriptionen restes för att hylla deras minne, än i dag tänds det visst ljus vid ders sten.


 När vi kom fram till Krampen tog jag och hundarna en promenad, jag sökande efter rysslägret och hundarna efter äventyr.

Zita hittade ett tomt märgben som någon hund lämnat kvar, Rozz var inte glad att det inte fanns 2 st.


 Men han hittade en skogskälla som han badade i så var han nöjd i alla fall.


Men jag lyckades inte hitta Rysslägret så jag måste åka tillbaka en dag och leta....

 Med mig hem i bilen hade jag 2 blöta hundar


Och för den som vill veta mera så.... Denna text stog på en stor tavla vid rysstenen.


Hammaren och skäran i Rysstenen ristades 1944 av de Sovjetiska soldaterna som bodde i flyktinglägret i Klampen.

Vägen här, kallas Ryssvägen, byggdes av flyktingarna.


Under 2 värdskriget 1935 - 1945  flydde tusentals människor från krigets Europa till det neutrala Sverige. Bland dom fanns Sovjetiska militärer som rymt från Tyska krigsläger i Norge och Finland.
Där hade de utnyttjats som slavarbetare för att bygga vägar och järnvägar.

För att kunna ta emot och kontrollera flyktingarna i Sverige ordnades särskilda läger och ett finns i Krampen.

I oktober 1944 utlämnades flyktingarna till Sovjet. Det var ett krav från sovjetmakten som den Svenska regeringen gick med på.
I Sverige ansåg man att det var säkrast att lyda Sovjetunionen som i och med krigets slut hade fått en mäktig ställning.


De unga männens hemresa har tystats ned men efteråt ställer sig många frågan om det verkligen var rätt att skicka hem dom.

Josef Stalin som styrde Sovjetunionen då, betraktade krigsfångar som landsförrädare. Den sista kulan skulle man som soldat ge sig själv istället för att låta sig tillfångatas.
Under Stalins regering dog flera miljoner människor i Sovjet en onaturlig död.


Vad hände då med de flyktingar som Sverige skickade tillbaka?
Det var ungefär 2500 personer.


http://svt.se/2.35123/1.1332354/rysslagren_i_skinnskatteberg?lid=senasteNytt_1088580&lpos=rubrik_1332354




 
 
Gunilla

Gunilla

3 september 2009 23:36

Visst finns det vackra vägar att åka på:)
Det har vi sett oxå när vi gjort våra MC turer, men tyvärr har jag varje gång glömt att ta några bilder där vi åkt på småvägar.
Mycket lugnare är det oxå än att BARA åka på motorvägar hela tiden, där bilar far fram som en raketer. Måste komma ihåg det till nästa vår/Sommar när vi åker på mindre vägar och där det går att stanna för att ta lite bilder.
Fina alster du gjort oxå.

Har du sett bilderna som jag har tagit här hemma som finns på FB?
Finns bilder på katterna oxå där.
kommer mer bilder framöver, hur det ser ut här.

Kram på dig :)
/Gunuilla



http://gunillaskatter.blogg.se

 
Astrid

Astrid

4 september 2009 08:09

Intressant läsning. Men naturen ser ju ut som hos oss, ingen större skillnad
Så vacker banner du har gjort

http://www.astridla.com

 
Ingrid

Ingrid

4 september 2009 12:39

Så fina bilder och vilken spännande historia du berättar. Det finns mycket att se om man bara lämnar allfarvägarna.

Ha en fin helg!
Kram Ingrid

http://stenstugu.com

 
Gunnar

Gunnar

4 september 2009 13:49

Hej
Vilken fin promenadväg. Jag kan tänka mig att det är spännande med den historiska bakgrunden också. Har ni dubbla bostäder nu eller?
Jag jobbar nu 75 % och mycket med dator. Jag vill hellre tillbringa fritiden med uteliv istället. Så det blir bara sporadiska besök på nätet.
Verkar som ni har det bra; Du, dina Pellisar,och vovvarna...o gubben också förståss.
Trevlig helg!
i-)

http://blogg.aftonbladet.se/5859deckare

 
Marketta

Marketta

4 september 2009 23:02

Inte visste jag att det fanns ryssar så här långt västerut. Alltid lär man sig nåt nytt. Där vid husvagnarna, det fanns inte en lite fiskesjö i närheten. Sådär ser det ut i Grangärde där vi var och fiskade också, husvagnar mitt i skogen, utan el eller annan lyx. Där trivdes jag verkligen när vi hade husvagn. När det blev för mörkt att vara ute och fiska så satt man vid husvagnen i förtältet och spelade kort, eller så låg man i vagnen och läste.

Kramizzar
Marketta

http://colliekompisarna.bloggagratis.se

 
Sylvia

Sylvia

8 september 2009 17:56

Spännande utflykt du varit på och en vacker natur. Synd att stenarna inte kan tala. Hoppas du finner på rysslägret nästa gång du har vägarna förbi.
Ha det så gott.
kram Sylvia

http://cobra38.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 17 januari 2015 23:35

Många ggr har vi suttit på vår terass och sagt att det skulle vara roligt att se utsikten uppifrån berget vi ser. Någon enstaka ggn har vi sett folk där uppe och att det finns en stig det har jag sett när vi åkt förbi på andra sidan berget som ligger...

Av Kerstin - 9 juni 2014 00:00

Över Nationaldagen och Pingst var vi på en liten husbilsresa i det vackra Sommarvädret. Vi åkte till Sundborn utanför Falun som väl är känt för att Carl  och Karin Larsson bodde där. Klicka på namnen om du vill läsa om dom på Wikipedia   Sundborn...

Av Kerstin - 24 oktober 2009 22:22

Pga vissa omständigheter så byter jag blogg. Nu finns jag här   http://farna.bloggplatsen.se ...

Av Kerstin - 20 oktober 2009 16:13

Saknar min bil!  På verkstad   Saknar solen!  Disigt och grått   Saknar Karmansbo! Utan bil, låst där jag är   Saknar gubben!  Ok han är ledig från i morgon och en vecka frammåt   Saknar Diana!  Min första hund, alltid min gossegumma ...

Av Kerstin - 19 oktober 2009 13:09

Ja, vad börja med om inte Vi lever och har hälsan!   Fast trötta och virriga är vi båda 2 för vi erkänner att vi har haft för mycket omkring oss sedan i Juli månad.   Vad det ska bli skönt när vi kan luta oss tillbaka och se på denna tid med ...

Presentation


Jag skriver om det som står mig närmast, min familj bestående av make och 2 hundar, mitt hem, mina pelargoner och min kolonistuga. Allt i min vardag!

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

RSS

Omröstning

Påverkas du av vädret?
 Ja, men Bara oväder
 Ja, alla väderomslag
 Ja, men bara vid vackert väder
 Ja, av värme
 Ja, av kyla
 Ja, av åskväder
 Nej
 Vet ej
 Har aldrig tänkt på det

Länkar

Feedjit

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv


Skapa flashcards